Isnin, 11 November 2013

Mengapa Tuhan Uji Kita - Menjawab Pertanyaan Atheis

Saudari Ina bertanya:

Salam. Sebelum saya kemukakan soalan saya, rasanya eloklah saya perkenalkan diri saya terlebih dahulu. Saya seorang agnostic dan anti-religion. Tujuan saya bertanya disini adalah untuk mendengar pendapat orang lain tentang persoalan ini. Soalan saya ialah; ramai theist yang percaya tuhan itu menguji keimanan kita dengan kesedihan, kesengsaraan dan bencana alam. Masalahnya, theist juga kata tuhan tu maha mengetahui. Mengapa tuhan (yang maha mengetahui) perlu uji kita? Ujian itu bagi "penguji" yang tidak mengetahui sama ada yang "diuji" akan lulus ujian atau tidak. Tetapi... Tuhan itu maha mengetahui. Mengapa tuhan uji kita? Adakah dia bukan maha mengetahui?

Jawapan saya:

Jawapan saya amat mudah. Allah SW menguji kita kerana Dia sayangkan kita. Dan ini saya rumuskan selepas saya memahami sedikit sebanyak ilmu Fizik kuantum dan juga Relativiti oleh Einstein. Gabungan antara ilmu dunia ini dan juga ilmu akhirat telah menjurus saya untuk membuat rumusan tersebut. Walaupun ramai theist percaya yang tuhan memberi kan kesedihan, kesengsaraan dan sebagainya, saya pula tidak menganggapnya sedemikian.
Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia… Surah Ar-Rum 30:41


Melihat kehidupan dari perspektif fizik kuantum, apa yang berlaku kepada diri kita adalah kerana kita sendiri yang telah membuat pilihan sedemikian. Malah konsep ini telah dimaklumkan oleh firman Allah SW didalam ayat diatas. Apa yang berlaku, sedih, sengsara, kepayahan dan sebagainya semua adalah disebabkan perbuatan manusia itu sendiri, mereka yang memilih untuk menerima keadaan sedemikian yang mana sebenarnya telah disebabkan oleh perbuatan mereka sendiri tetapi disebabkan sudah terlupa, mereka menuding jari pada orang lain dan juga kepada tuhan. Bencana alam pula adalah suatu perencanaan Tuhan kearah suatu yang lebih baik pada skala yang besar akan tetapi tidak dapat atau belum tercapai oleh akal manusia. Ujian pula tidak semestinya dengan musibah, kekayaan dan kesenangan juga adalah ujian kepada umat manusia. Memiliki ilmu juga adalah ujian bagi umat manusia.


Tuhan maha mengetahui kesudahan kita, semuanya sudah termaktub sebagai takdir, Allah SW tidak terikat dengan ruang dan masa berbeza dengan manusia. Maka apa yang telah dan akan dilakukan oleh Allah SW dengan memberi kita pelbagai ujian itu adalah agar kita kembali kepada takdir landasan yang telah ditetapkannya. Yang lulus adalah mereka yang berjaya mengikut dan kembali kelandasan tersebut, yang paling berjaya adalah mereka yang bukan sahaja berjaya mengikut landasan tersebut malah melakukan lebih banyak kebaikan dan pada masa yang sama kekal didalam landasan (takdir) yang telah ditetapkan oleh Allah SW sedari awal penciptaanNya.

Semua ini tidak dapat dilihat atau dijangkau oleh akal manusia kerana kita berada didalam dimensi ruang dan masa sedangkan Tuhan tidak. Kehidupan umpama filem didalam cakera padat (DVD), semua aksi-aksi selama 1-2 jam filem itu adalah didalam sekeping DVD berkenaan akan tetapi si pengarah (Pencipta) berada diluar DVD berkenaan maka oleh sebab itu pengarah tidak tertakluk kepada ruang dan masa 1-2 jam didalam filem berkenaan.

Bezanya kehidupan dengan filem didalam CD/DVD berkenaan adalah, didalam filem yang telah disimpan didalam DVD tersebut jalan cerita sudah tetap dan tidak boleh diubah lagi, akan tetapi didalam kehidupan ini manusia diberikan kebebasan berfikir dan memilih untuk merencanakan kehidupan mereka. Akan tetapi disebabkan penamatnya sudah ditentukan (takdir) maka kehidupan manusia itu perlu dilencongkan semula oleh Tuhan supaya kembali kelandasan yang telah ditetapkan. Ini rata-rata dilabelkan sebagai musibah oleh kebanyakan manusia yang menjurus kepada kesedihan, kesengsaraan dan sebagainya sedangkan jika kita fikirkan kembali, sedih dan gembira itu adalah sebenarnya pilihan kita sendiri, semuanya terletak pada minda (it's all in the mind).

Tingginya darjat umat manusia adalah kerana kita diberikan akal dan minda yang tinggi berbeza dengan haiwan, ini termasuklah kebebasan memilih (free will), akan tetapi ini tidak datang secara percuma, ada harga yang perlu dibayar iaitu manusia boleh terlencong dari landasan takdir disebabkan oleh kebebasan memilih mereka itu tadi. Maka disebabkan pilihan kita, maka terlenconglah kita dari "ihdinassirotolmustakim" (lurus mengikut landasan yang betul), dan sayangnya Allah SW kepada kita melencongkan balik perjalanan kita didunia ini dalam bentuk ujian-ujian tersebut.

Jika kita melihat sesuatu kejadian atau ujian-ujian itu hanya dari sudut negatif contohnya kekasih yang disayangi lari meninggalkan kita lantas menyebabkan kita jatuh sedih, maka pastilah hidup ini akan menjadi sengsara dan penuh dengan penderitaan. Akan tetapi jika kita lihat dari sudut lain, contohnya mungkin Allah SW sayangkan aku dan tidak mahu aku terus bermaksiat, Allah SW sebagai perencana kehidupan ini tahu yang sidia itu tidak akan menjadi suami atau isteriku yang baik, Allah SW mahu memberikan aku seorang yang lebih baik dari sidia yang lari meingggalkanku, pasti kita akan memilih untuk redha bersyukur terhadap apa yang berlaku dan memilih untuk tidak bersedih, mungkin tidak bergembira ketawa hahaha akan tetapi paling tidak mampu meneruskan kehidupan dengan harapan baru. (Sila rujuk artikel Vaksin Kemurungan)

Apabila kita memilih untuk redha dan bersyukur, ada sesuatu yg lain akan timbul didalam diri kita, secara fisiologinya minda kita akan kekal positif dan ini akan menyebabkan tubuh badan kita kekal sihat kerana minda didalam kesedihan akan mempengaruhi sistem imun dan menjadikan ianya lemah dan lantas menyebabkan mudah untuk kita mendapat penyakit terutamanya penyakit umum seperti selsema. Dari segi fizik kuantumnya pula, minda yang positif akan menyebabkan kita lebih fokus pada apa yang positif dan lantas akan juga mencipta suasana yang positif didalam kehidupan kita.

Apabila Allah SW mencipta kehidupan didunia ini, semua telah ditakdir dan direncanakan dengan yang terbaik untuk semua kehidupan dan makhluk ciptaanNya, jika tidak maka sudah tentulah ia bercanggah dengan sifat Allah SW yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Manusia merasakan yang mereka mempunyai kebebasan memilih akan tetapi sebenarnya menurut Dr. Benjamin Libet ianya tidak sedemikian seperti yang didapatinya didalam eksperimennya seperti yang diceritakan didalam buku Mind Time karangan beliau. Didalam eksperimennya mengenai otak, beliau mendapati aktiviti didalam otak bermula beberapa milisaat sebelum manusia itu sedar (concsious) akan apa yang ada didalam fikirannya yang mana kemudiannya akan menjadi perbuatan, tingkah laku dan juga yang mana kemudiannya akan kembali semula kepadanya. 

Kehidupan manusia sebenarnya lebih banyak di"arah" oleh minda separuh sedar (sub-conscious - sebab itu aktiviti didalam otak bermula sebelum manusia itu sendiri menyedarinya), jadi contohnya jika manusia telah di"brainwash" dibasuh mindanya contohnya untuk membenci Islam melalui propaganda-propaganda media massa yang melabelkan Islam sebagai pengganas dan sebagainya (sedangkan hakikat sebenar adalah satu-satunya agama dunia yang masih menolak riba' yang menghalang mereka dari diperhambakan secara ekonomi oleh ahli perbankan global), maka itu yang menjadi tindak tanduknya yang disangkakannya "free will" sedangkan ianya sebenarnya adalah hasil dari "brainwash" propaganda media massa yang dikawal oleh golongan elit yang mahu memperhambakan seluruh umat manusia.

Jadi jika seseorang itu menolak Islam, memberontak dan merasakan kehidupan gaya barat itulah kebebasan manusia yang sebenar (yang mana tanpa sedar adalah melalui basuhan minda filem, musik dan sebagainya) dengan berdisko, bercampur gaul bebas lelaki wanita dan minum arak, dan didalam keadaan mabuk itu katalah bergaduh dan menumbuk men"yakiti" orang lain kerana akal yang waras sudah tiada, apabila ia kembali kepadanya sebagai "kesakitan" (yang mana sebenarnya pada mulanya dia sendiri yang memulakannya dan ini tidak semestinya kembali kepadanya sebagai penumbuk, mungkin penerajang atau sindiran yang juga menyakitkan), akan tetapi tanpa segan silu dia menuding kepada orang lain dan menyatakan mereka yang bersalah dan jika ianya penyakit pula mereka menudingnya pada Tuhan, sedangkan sebenarnya dia yang telah lupa pada satu ketika mabuk dulu dia pernah menumbuk dan menyakiti orang lain.

Kita semua perlu menjadi apa yang saya panggil "Pemerhati Yang Hebat", memerhatikan apa? Memerhatikan tingkah laku dan tindak tanduk kita agar ia tidak akan kembali kepada kita sebagai musibah atau "ujian-ujian" (ini boleh dibincang panjang lebar lagi kerana Nabi juga diuji dan ada penjelasannya). Dan setiap "pemerhatian" ini pula perlu ada rujukannya, umpama kapten kapal laut yang mengemudikan kapalnya dengan merujuk kepada rumah api dipantai atau bintang-bintang dilangit. Jika dia tidak mengendahkannya pasti kapalnya akan karam merempuh daratan atau sesat dan tidak sampai kedestinasinya. Jadi apa rujukan kita sebagai umat manusia ini? Saya ada jawapannya, bagaimana dengan saudari? Apakah rujukan saudari? Adakah Origin of Species atau Wealth of Nation?

Saya tahu saudari tidak keseorangan diluar sana sebagai agnostic, anti religion atau pun atheis. Nasihat saya adalah berfikir sedalam-dalamnya tentang kehidupan ini. Tiada apa yang dicipta didunia ini tanpa tujuan, saudari menanyakan soalan ini juga ada tujuan apatah lagi kehidupan ini. Fikirkan sedalam-dalamnya adalah "free will" saudari untuk memilih cara hidup tersebut adalah benar-benar pilihan saudari atau pun adakah kerana minda separuh sedar saudari telah di"basuh" dengan ideologi-ideologi barat yang mahu manusia lari dari dunia kerohanian dan berlumba-lumba mengejar keduniaan (materialisme). Mungkin saudari juga akan berkata mungkin saya juga telah dibasuh mindanya dengan Islam, ya, saya setuju dengan saudari jadi bagaimana kita boleh uji mana yang benar?

Ujian litmus untuk itu adalah dengan melihat kepada perjuangan Islam itu sendiri. Saya tidak terpedaya dengan propaganda Islam sebagai pengganas atau penindas wanita, saya nampak Islam adalah satu-satunya agama yang masih menentang kuat penindasan terutamanya melalui riba', faedah atau bunga (interest) yang mana ini adalah tembok besar dalam langkah golongan elit global untuk memperhambakan manusia. Oleh sebab itulah mereka mahu Islam dilenyapkan dan pengikutnya perlu dilencongkan dari Islam iaitu dari landasan sebenar didalam segenap sudut kehidupan. Ini terbukti dengan kebanjiran mubaligh-mubaligh Kristian dengan dana yang besar tajaan barat dan juga propaganda dunia tidak bertuhan dari barat melalui filem, musik, video dan sebagainya

Bagaimana dengan agnostic dan anti agama, apakah yang sebenarnya mereka perjuangkan dan apakah rujukan mereka didalam perjuangan itu? Darwin? Fikir-fikirkanlah wahai saudari, dari mana asal kita, apa yang perlu kita lakukan didunia ini dan kemana kita akan pergi, ini adalah tiga soalan utama yang perlu ditanyakan oleh semua manusia dan berusaha mencari jawapannya. Alhamdulillah saya menemuinya didalam Islam.

Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat). Surah Ar-Rum 30:41

3 Komen:

Tanpa Nama berkata...

"Free will" adalah illusi. Apa jua yg difikir dlm minda bergantung kpd:
1. pendedahan
2. ingatan
3. pemahaman
4. konsentrasi
Kualiti keempat-empat faktor tersebut pula terdiri daripada rangkaian fenomena sebab dan akibat yg terjadi diluar pilihan seseorang. Sebaliknya, pilihan yg muncul dlm minda adalah umpama boneka kepada interaksi dan komplexiti aktiviti alam ini.

Sebagai contohnya, jika anda pergi ke kedai minum dan memesan minuman yg digemari, pilihan yg dibuat bukan "freewill" sebab ia bergantung kepada banyak faktor lain yg mendorong kepada pilihan itu.

shukri berkata...

Bagaimana pula takdir sebagai penghuni syurga/neraka ... apakah tuhan berlaku adil pada hamba2nya yang telah ditetapkan neraka sejak azali !

shukri berkata...

Sambungan 25 Oktober 2015 10:45 PG

Saya seorang muslim … dan semestinya beriman kepada keadilan tuhan …

AQ4:40 Sesungguhnya Allah tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarrah, dan jika ada kebaikan sebesar zarrah, niscaya Allah akan melipat gandakannya dan memberikan dari sisi-Nya pahala yang besar .

Tapi saya keliru dengan ayat2 alquran yang seolah2 takdir manusia syurga/ neraka sapertinya telah ditakdirkan dari azali …

AQ18:74 Maka berjalanlah keduanya; hingga tatkala keduanya berjumpa dengan seorang anak, maka Khidhr membunuhnya. Musa berkata: "Mengapa kamu bunuh jiwa yang bersih, bukan karena dia membunuh orang lain? Sesungguhnya kamu telah melakukan suatu yang mungkar".

AQ18:80 Dan adapun anak itu maka kedua orang tuanya adalah orang-orang mu'min, dan kami khawatir bahwa dia akan mendorong kedua orang tuanya itu kepada kesesatan dan kekafiran.

Begitu juga dengan …

AQ6:39 Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami adalah pekak, bisu dan berada dalam gelap gulita. Barangsiapa yang dikehendaki Allah , niscaya disesatkan-Nya . Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah, niscaya Dia menjadikannya berada di atas jalan yang lurus.

AQ6:125 Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya , niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki ke langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman.

Itu saja kekeliruan saya …

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO