Khamis, 27 Ogos 2009

Depression Sebab Sunyi

Saudari Maridah bertanya,

Assalamualaikum. Mcamana nak buang jauh2 depression sbb sunyi. mmang tak boleh ubah keadaan dah sbab andartu, yatim piatu, adik beradik pun tak rapat. Solat,ngaji,membaca, prgi masjid tapi jauh kat dlm hati sunyi sangat dan sedih.

Jawapan saya

Bagaimana jika saya katakan itu takdir? Mungkin itu jawapan kebanyakan yg biasa diterima, persoalannya, adakah kita tahu takdir kita?

Persekitaran, cara hidup, rakan2 dan juga apa sahaja yg menimpa diri kita adalah hasil dari pemikiran dan tindakan yg lepas-lepas, jadi dengan menggunakan "pemikiran" yg sama, hasilnya akan tetap sama dimasa depan. Untuk mengubah masa depan, kita harus ubah cara kita berfikir sekarang ini.

Bersangka baiklah kepada Allah, tiada kejadian yg tiada kebaikannya, contohnya kejadian 9/11 dimana umat islam semakin tertindas, akan tetapi disebabkan 9/11 jugalah makin ramai warga barat memeluk Islam.

Semakin kita fokus apa yg kita tiada, semakin banyak lagi perkara2 yg sama akan muncul, fokus kepada kesunyian maka akan menjadi lebih sunyi, fokus kepada apa yg sudah dan bersyukur akan membolehkan lebih banyak lagi nikmat2 dari Allah akan muncul. Penjelasan panjang lebar boleh dikaitkan dengan konsep Quantum fizik (Collapse of wave function) dan juga dari segi biologi yg mana kimia emosi (hasil pemikiran) memberi isyarat kepada sel2 badan (secara kolektifnya) untuk menggerakkan minda separuh sedar terhadap apa yg difikirkan.

dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. Surah AlBaqarah 2:216

Ada kalanya kita sukakan sesuatu itu akan tetapi disebabkan ianya tidak baik bagi kita maka Allah menidakkan ianya bagi kita, Maha Pengasihnya Allah itu menjaga kebaikan hambaNya akan tetapi disebabkan "marah" atau "berduka"nya hambaNya itu menolak kebaikan2 lain yg ingin menghampiri.

Apa yg boleh saya nasihatkan adalah ubah cara kita melihat dunia dan fokus kepada perkara2 didalam kehidupan yg membuatkan kita gembira walaupun sedikit, contohnya tubuh badan yg sihat tiada cacat celanya, bandingkan dengan mereka yg tidak bernasib baik. Perubahan tidak akan datang mengejut, Insyaallah perlahan-lahan akan nampak perubahannya.

Sel2 hippocampus (bahagian otak yg berkait dengan pembelajaran dan mengenali benda2 baru) mengambil masa lebih kurang sebulan untuk bertukar baru, agak aneh juga ubat2 untuk depression seperti Prozac mengambil masa yg lebih kurang sama untuk memberi kesan, pemikiran yg baru akan memberi sel2 baru "input" yg berlainan dan akan mula belajar perkara2 baru untuk difokuskan. Alhamdulillah, puasa yg Allah perintahkan selama sebulan juga berkait rapat kerana jika kita boleh belajar untuk bersabar selama sebulan, maka selepas habis berpuasa, sifat2 sabar itu akan membentuk diri kita yg baru iaitu lebih bersabar.

Pemikiran yg sama hanya akan menghasilkan tindakan yg sama, tindakan yg sama akan memberikan keputusan yg sama, jadi titik tolaknya adalah apa yg kita fikirkan.

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO