Sabtu, 29 Ogos 2009

Mengikis Sikap Buruk

hambaallahyang........... bertanya,

Saya sering didatangi sifat malas lebih2 lagi bila bersendirian dan selepas penat bekerja anak-anak pun mencontohi saya macammana saya nak mengikis sikap buruk itu

Jawapan saya,

Syabas saya ucapkan, "sedar"nya saudara akan sifat2 yg tidak elok pada diri sendiri itu sudah menjadi titik permulaan untuk berubah. Cara mengikis sifat2 buruk adalah dengan sedar yg diri kita adalah "master" kepada sel2 badan kita yg secara kolektifnya bergabung membentuk jasad anda.

Semua sifat2 buruk yg sukar dikikis itu adalah kerana jasad kita ini (iaitu komuniti 50 trillion sel2) terbiasa dengannya dan secara kolektifnya menghantar signal ke otak supaya anda kekal dengan sifat2 yg sudah mejadi kebiasaan.

Sentiasa perhatikan fikiran anda dan sentiasa kaitkan dengan keputusan2 hasil tindakan dari pemikiran tadi, frontal lobe yg kuat membolehkan manusia itu lebih sedar akan kemungkinan2 yg akan terhasil dari setiap tindakan, perbuatan atau sikap2 yg diambil. Dalam kes saudara, malasnya saudara menjadi contoh kepada anak2, jadi berusaha melawan sifat malas tersebut dengan menggerakkan 50 trillion sel2 badan anda untuk menjadi rajin, ingat siapa tuan, anda atau sel2 anda?

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO