Isnin, 29 Mac 2010

Tips Menjadi Pembaca Yang Baik

Saudara Jamal bertanya;

Salam Hilmi,

Nak tanye sikit la, saya ni ade jugak keinginan nak menjadi pembaca kepada buku2 ilmiah. Saya mmg hormat pada Hilmi dan cemburu, sebab byk betul buku2 yg Hilmi baca. Setiap artikel yg ditulis juga dari pemikiran dan bacaan dan kajian Hilmi samada Al Quran, hadis atau buku2 yg dibaca.

Boleh tak ajarkan saya macam mana nak mula membaca..maksud saya kalau saya jumpa buku/majalah yg saya suka, saya baca la jugak. Tp bila nak baca buku2 yg lebih ilmu, agak sukar nak maintain.

Contoh saya cuba nak baca buku tulisan Al Ghazali.. pastu saya rasa cam "ilmu/penulisan ni terlalu dalam utk saya faham dan ikut, jadi cam mana nak ingat".

Mungkin org kata saya negative thinking.. (saya pun mengaku, belum baca habis dan ada perasaan negatif). Tp saya rasa ia juga adalah dari bahan bacaan itu sendiri..

Seingat saya buku yg bercorak ilmiah yg pernah saya habis baca ialah The Malay Dilemma - Tun Dr Mahathir. Yg lain2 novel atau majalah atau artikel2 internet.

Cuma mintak Hilmi share la tips2 utk menjadi pembaca yg baik..

InsyaAllah

Wsalam
Jamal




Jawapan saya;

Setiap keputusan-keputusan yang diambil dan kemudiannya menjadi tindakan dan aksi didalam kehidupan manusia didunia ini amat berkait rapat dengan visi terhadap ganjaran yang akan diterima, baik kepada jiwa atau roh manusia itu sendiri atau ganjaran kepada 50 trilion sel yang membentuk tubuh badan mereka. Akan tetapi boleh dikatakan hampir kesemua tindakan manusia akhir zaman ini lebih kepada memberi ganjaran kepada sel-sel mereka sendiri dan amat sedikit sekali golongan manusia memberi makan kepada jiwa atau roh mereka.


Terdapat dua unsur-unsur kehidupan manusia yang mana kesan darinya akan menyebabkan otak merembes "dadah" semulajadi yang teramat hebat dan seseorang manusia itu akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkannya termasuklah sehingga melanggar larangan Allah maha pencipta. Dua unsur tersebut adalah cinta dan seks, akan tetapi apa pula kena mengena membaca?

Umar bin Al-Khattab meriwayatkan: Aku mendengar Pesuruh Allah berkata, "Ganjaran kepada perbuatan yang dilakukan bergantung kepada niat dan setiap manusia itu akan mendapat ganjaran berdasarkan kepada niatnya terhadap perbuatan itu" Sahih Bukhari

Tiada perkara buruk yang terjadi tanpa kebaikan disebaliknya, boleh saya katakan detik permulaan saya mula minat dan giat membaca adalah disebabkan kes Lina Joy beberapa tahun lepas yang dengan "bongkak"nya berusaha untuk me"legal"kan kemurtadan beliau. Disebabkan oleh beliaulah saya mula membaca buku-buku buku-buku agama, terjemahan Al-Quran, bible dan juga menonton ceramah debat perbandingan agama terutamanya oleh Sheikh Ahmad Deedad dan Dr Zakir Naik kerana niat untuk menegakkan "Ashadualla ila haillah" dan alhamdulillah disebabkan oleh itu maka memperolehi momentum untuk terus membaca.

Semakin banyak saya membaca maka semakin banyak jugalah saya semakin boleh "melihat" kebesaran Allah itu sendiri dan apabila saya menemui sesuatu fakta yang membuktikan kebesaran Allah itu maka terasa bagaikan saya mendapat ganjaran darinya, terdapat rembesan "neurotransmitter dopamine" didalam tubuh badan saya ini yang memberikan nikmat atau ganjaran terdapat usaha saya itu. Ini menambahkan lagi perasaan cinta terhadap Allah dan cinta inilah yang memberikan saya lebih motivasi dan semangat untuk saya terus membaca.

Sama juga seperti manusia yang melayan filem-filem cinta dan kemudiannya apabila dari filem itu sendiri sudah tidak mampu memberi nikmat yang lebih hebat lagi, manusia akan beralih kepada mahu melakukannya sendiri, maka sebab itulah ada yang mahu mengislamkan cara bercouple. Bagi saya pula, apabila buku-buku karangan pakar motivasi biasa sudah tidak mampu memberikan kesan hebat terhadap diri saya, maka saya beralih pula kepada buku-buku ilmiah yang lebih dalam atau berat.

Bagi saya setiap cabang2 ilmu itu adalah ibarat salah satu dari kepingan-kepingan "jigsaw puzzle" kehidupan. Dengan niat untuk mencari dan mendapatkan keredhaan Allah itu, semakin banyak ilmu yang kita dapati maka semakin lengkaplah "puzzle" kehidupan lantas semakin jelas akan kebesaran Allah itu sendiri, semakin sedarlah siapa sebenarnya diri kita ini iaitu hanyalah hamba kerdil kepadaNya dengan amanah sebagai pemimpin untuk mendidik, mengajak, menyeru dan membawa manusia2 lain termasuklah lebih 50 trillion sel2 yang membentuk tubuhnya itu kejalan yang benar. Jadi pokok pangkalnya niat, dengan niat yang ikhlas bukan sahaja dari sudut membaca malah dari segenap sudut kehidupan (rujuk Surah Al-Anaam 6:162), insyaallah segalanya akan dipermudahkan Allah.

Saya juga teramat bersyukur kepada Allah kerana dikurniakan tugas yang mana membolehkan saya membaca semasa bekerja. Tugas saya sebagai jurutera penerbangan pesawat agak unik kerana semasa perjalanan saya tidak melakukan apa2 kerja, hanya sebelum dan selepas enjin pesawat dihidup dan matikan. jika dahulu selepas sahaja pintu pesawat ditutup, saya akan membelek hiburan-hiburan baik musik atau filem2 untuk dihabiskan didalam perjalanan kedestinasi, kini saya penuhi dengan membaca dan hasil dari maklumat2 yang terkumpul itulah terhasilnya blog syurgadidunia ini. Apa sahaja nikmat2 yang diberikan oleh Allah itu ada tanggungjawab besar dibawa bersama, baik dari rupa, harta dan wang ringgit, malah masa lapang yang banyak itu juga akan dipersoalkan oleh Allah untuk apa kita menggunakannya. 

Masalah utama untuk mempunyai semangat yang berterusan untuk membaca adalah kebosanan terhadap pembacaan itu sendiri, pada pendapat saya ini kerana tubuh badan manusia itu sendiri mendapat "ganjaran" yang lebih hebat dari aktiviti2 hiburan contohnya menonton TV atau filem berbanding membaca. Dari membaca apa yang kita dapati hanyalah maklumat dan selalunya kita perlu menggunakan frontal lobe untuk mengkaitkan dengan fakta-fakta lain yang dibaca sebelum ini, berbanding dengan TV atau filem yang mana stimulasinya lebih hebat dengan visual dan audio yang memberi lebih impak terhadap emosi manusia itu sendiri. Semasa menonton juga manusia tidak perlu berfikir dan menggunakan frontal lobe, cuma perlu mengikuti sahaja jalan cerita berbanding membaca maka oleh sebab itulah rata-rata manusia akan lebih suka menonton TV dan filem dari membaca.

Disebabkan saya tahu akan kesan TV dan filem ini maka semenjak 2 tahun yang lepas saya amat jarang menonton TV atau filem hiburan. Saya pilih apa yang saya ingin lihat iaitu kebanyakannya filem yang menggalakkan berfikir contohnya yang berkaitan dengan motivasi, ceramah ataupun siri kuliah oleh pensyarah universiti. Bagi saya TV dan filem adalah alat pemukau atau hipnosis yang utama digunakan oleh pihak2 tertentu supaya manusia kebanyakan kekal leka supaya mereka boleh terus mengaut keuntungan dari kelekaan manusia itu sendiri. Jadi bagi saya teramat pentinglah saya menjaga apa yang wajar dan tidak untuk ditonton. Dr Daniel Amen, seorang pakar otak menyatakan didalam bukunya "Change You Brain, Change Your Life", semakin kerap seseorang itu menonton TV maka semakin tinggi kemungkinan mendapat penyakit ADD, penyakit tidak boleh menumpukan perhatian terhadap sesuatu jadi jika seseorang itu sudah sekian lama melayan TV dan filem maka sudahlah nikmat dari membaca rendah berbanding menonton, mahu menumpukan perhatian juga aamat sukar.

Tidak semua buku-buku yang saya baca saya dapat memahami kesemua isinya sekali gus, ada yang perlu saya ulangi dan ada juga yang akan difahami dikemudian hari apabila menemui fakta-fakta baru dan mengaitkannya dengan fakta2 dari bacaan yang lepas. Tidak perlu risau tentang keupayaan kita untuk mengingati kerana jika kita paksa ianya hanya akan menjadi semakin sukar. Hanya didalam suasana tenang sahaja jaringan2 neuron baru akan terbentuk bilamana bekalan darah optimum keotak, dan bukan ketika didalam tertekan yang mana saluran darah kefrontal lobe akan menjadi sempit. Ingatlah bahawa minda separuh sedar kita amat hebat dan adakalanya selepas membaca kita rasakan kita tidak mengingati apa-apa, akan tetapi apabila tiba masa yang diperlukan, secara automatiknya ia akan terdetik difikiran, paling tidak pun kita tahu dimana kita boleh memperolehi maklumat tersebut. 

Setiap perjalanan bermula dengan langkah yang pertama maka jika kita mahu menaikkan budaya membaca, teramat perlulah kita teruskan aktiviti tersebut. Sama juga untuk membuat perjalanan, tanpa terus melangkah kita akan kekal ditempat yang sama, tanpa terus membaca kita akan kekal dengan cara pemikiran yang sama. 

Cinta perlu pengorbanan, bagi saya jika seseorang manusia itu cintakan Allah maka teramat perlulah dia melakukan perkara2 yang dituntut berbanding yang tidak. Apa yang saya korbankan adalah hiburan2 yang melalaikan, mungkin ini berat bagi insan lain akan tetapi bagi saya yang merasai kemanisan membaca itu sendiri, menemui fakta2 baru yang memperlihatkan kebesaran Allah itu sendiri menjadi hiburan bagi diri saya. Allah mahu manusia yang membaca dan bukan manusia yang "lagha" dengan hiburan TV, filem, musik, video games dan sebagainya, sebab itu ayat Al Quran yang pertama adalah "Iqra" dan bukan "lets rock".

2 Komen:

Jamal berkata...

Salam.

Terima kasih banyak. Semoga Allah permudahkan urusan sdr Hilmi di dunia & akhirat. InsyaAllah

Jamal

Tanpa Nama berkata...

anda telah menyedarkan saya....
terima kasih moga menjadi ilmu yang manafaat....

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO