Selasa, 20 April 2010

Takut Suami Tersinggung

Puan Wasa bertanya;
Assalamualaikum,
Soalan saya lebih kurang dengan soalan ayah yang ego dalam blog ni. Cuma saya bersuamikan orang jenis macam tu. Saya bersabar je lah.
Suami saya kurang sikit bab cari rezeki ni. Jadi saya ambil alih. Cumanya kadang-kadang tu, saya tak tahu macam mana nak buat, kalau bila saya buat kerja, dia akan overule cara saya, tapi kalau dia buat tak lah baik mana. Buktinya kalau dia buat, semua tergendala, dan buat2 tak tahu bila masalah timbul bila dibawah tanggungjawab dia. Kalau dapat duit tu, dia pulak yang plan nak buat itu dan ini, padahal kalau duit tu dari dia, saya tak boleh ambil tahu langsung.
Adakah saya kena berkeras ikut cara saya? Bagaimana sekiranya ada dihati kecil dia rasa tersinggung?
Jawapan saya;

Sila baca artikel Mengapa Frontal Lobe dan cuba lihat adakah ciri-ciri suami puan seorang lelaki yang lemah frontal lobenya. Agak mengecewakan termasuklah pada diri saya sendiri sebagai lelaki dengan sikap lelaki seperti suami puan yang nampaknya mempergunakan wanita untuk kepentingan diri sendiri. Walaubagaimanapun untuk bersangka buruk kepada seseorang itu adalah suatu perbuatan yang merugikan diri kita sendiri kerana kita tidak tahu punca sebenar mereka bertindak sedemikian.


Penyelesaian yang paling baik pada pendapat saya adalah dengan bersabar dan pada masa yang sama juga cuba lebih dekatkan kita kepada Allah dengan solat yang lebih khusyuk dan doa yang tidak kenal jemu agar orang yang kita sayangi itu berubah menjadi insan yang lebih baik, menjadi insan yang kita kagumi, minati dan tidak ada cacat celanya seperti semasa awal perkahwinan dahulu.

Semua ciri insan-insan yang hebat adalah mereka yang punyai frontal lobe yang berfungsi dengan baik dan dari penelitian saya, solat yang khusyuk itulah hadiah Allah kepada manusia yang mana ia akan menjadikan manusia itu seorang "hamba Allah yang sebenar". Manusia akan lebih punyai fokus pada apa yang dikerjakan disamping boleh merancang dan punyai visi yang kuat terhadap apa yang diinginkan didalam kehidupan. Insyaallah visi akhirat juga akan menjadi semakin jelas dan bertambah keimanan seseorang itu dengannya.

Jika kita fahamkan konsep wang itu sendiri, jika wang berkenaan benar-benar milik kita, maka ia akan kembali semula kapda kita dengan jalan yang kita tidak sedari, kerana apa? Kerana Allah itu Maha Adil. Didalam kes suami puan yang mengambil wang dari usaha puan, nasihat saya adalah dengan bersabar dan menggunakan cara yang terbaik untuk menasihati suami agar berusaha menjadi insan yang lebih baik. Selain dari doa, galakkan beliau membaca atau belajar ilmu mengenai motivasi diri, keusahawanan malah begitu juga dengan kursus-kursus ilmiah Islam.

Allah tidak akan mengubah manusia itu jika dia sendiri tidak mahu berubah, dan kita juga patut berusaha untuk mengubah insan yang kita sayangi itu dengan membantu mereka berubah. Perubahan pula bermula dari dalam iaitu dari pemikiran dan melalui pembacaan atau pembelajaran barulah pemikiran baru akan terbentuk dan bentuk kehidupan yang baru juga akan menyusul. 

Lelaki itu tinggi dengan egonya dan jika dia masih berfikiran yang sama maka akan tersinggung hatinya dengan teguran kita itu walaupun niat kita baik, maka cara yang paling baik adalah berdoa dan mencuba "pujukan halus" agar beliau mahu belajar ilmu-ilmu baru lantas mempunyai pemikiran yang baru, Insyaallah.

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO