Sabtu, 18 April 2009

Fikiran Menyesal Tindakan Lepas.

Dari Nurul,
Assalamualaikum,
Encik Helmi, bagaimana untuk tidak memikirkan perkara yang lepas-lepas? atau dengan kata lain tidak terlalu menyesali tindakan yang dilakukan pada masa lepas?contohnya menyesal tidak ambil jurusan tertentu kerana lambat mendapat kerja, menyesal tidak berkahwin dengan seseorang kerana sampai sekarang dah 30 tak kahwin lagi.... kadang-kadang fikiran itu datang sendiri, dan ia "bergerak" dengan ligat. Apa pandangan Encik Helmi?


Jawapan saya:

Untuk tidak memikirkan perkara2 lepas yg dikesalkan adalah dgn mengubah tanggapan terhadap perkara yg telah terjadi. Tiada kejadian yg berlaku itu tiada kebaikannya, Allah itu maha adil, walaupun sesuatu yg berlaku itu hasil tindakan dari tangan2 mereka yg melakukan kemungkaran, tetap ada kebaikannya. Contohnya kejadian 9/11, sekarang ini lebih ramai warga barat mengenali Islam dan menjadi muslim.

Mungkin Allah ingin memberi kita sesuatu yg lebih baik lagi tetapi disebabkan kita marahkan kejadian tersebut, membuatkan kita menjadi hamba yg tidak bersyukur (tanpa disedari) lantas menolak kebaikan2 lain yg Allah takdirkan kepada kita.

Fikiran yg negatif ini bermula dari memori2 ataupun data2 yg tersimpan dari pengalaman sendiri atau orang lain dan mengaitkan dgn kejadian semasa yg dialami. Selalunya memori yg negatif lebih mudah disimpan disebabkan manusia dizaman moden ini kebanyakannya hidup didlm keadaan stress, "fear of the unknown", takut tak dapat mencari kerja dgn mudah, takut tak dapat cari lelaki lain sebagai suami sedangkan Allah itu maha pengasih, maha adil dan maha pemurah.

Biar buruk sekalipun apa yg terjadi sentiasalah bersyukur kepada Allah, mungkin itu balasan terhadap apa yg pernah kita lakukan bertahun2 sebelum ini yg kita tidak ingat lagi (malaikat diatas bahu sudah mencatitkannya) ataupun Allah mahu memberi kita sesuatu yg lebih baik, jadi jika kita tidak berkahwin dgn si A, mungkin Allah ingin menemukan kita dgn si B tetapi disebabkan kita sentiasa bermasam muka kerana sedih tak dapat si A, si B yg berselisih dgn kita tak akan berkenan untuk berkawan dgn kita kerana sikap kita itu.

Sila baca artikel saya mengenai emosi yg berulang2 ini di artikel "Berfikir ikut rasa", moga anda lebih memahami apa yg berlaku didlm diri anda dan lebih mudah untuk menanganinya. Wassalam.

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO