Selasa, 21 April 2009

Anak Sering Melawan

Puan Hamidah bertanya:

Bagaimana nak menghadapi anak yang sering melawan cakap ibu, ego dan kerap menyinggung perasan ibu sehingga membuatkan ibu selalu menangis.

Jawapan saya:

"Children see, children do", sebelum cuba mengubah anak2 dgn sikap2 yg negatif itu kita harus tahu mengapa mereka jadi sebegitu. Ketika umur satu hingga enam tahun minda anak didlm keadaan "hipnosis" seolah2 dalam keadaan "dipukau", ini penting untuk mereka pantas mengenali kehidupan agar peluang mereka untuk hidup amat cerah.

Masaalahnye mereka mendapat "cara hidup" yg salah dan menyebabkan mereka berkelakuan demikian. Mungkin kita sendiri seorang yg melawan dan ego, "kuah tumpah ke nasi" bukan hanya kepada bakat berlakon dan menyanyi sahaja, bakat maki hamun, sumpah seranah yg dilakukan ibu bapa juga akan menjadi ikutan.

Satu lagi faktor adalah pengaruh TV dan video games yg mana menyebabkan mereka secara automatiknya mengikut apa yg mereka lihat. Saya tahu diMalaysia cerita Sinchan memang digemari ramai, lihat sahaja betapa bersahajanya si Sinchan menjawab kata2 ibunya.

Untuk menghilang kan sikap2 negatif anak2 bukanlah satu perkara yg mudah, payah tetapi tidak mustahil. Mulakan diri sendiri memberi contoh dan lebihkan puji2an dan juga pelukan. Kasih sayang merupakan dadah semulajadi yg paling hebat dikeluarkan oleh badan manusia, tetapi ianya perlukan stimuli untuk mengeluarkannya. Bagi anak yg belum boleh berfikir dgn sempurna (frontal lobe belum fully develope), stimuli ini haruslah datang dari luar terutamannya dari ibu dan bapa. Sila baca artikel saya "Cerita Penguin Yang Taat", semoga berjaya.

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO