Khamis, 23 April 2009

Masaalah Kemurungan

Dari Amirah,

Bagaimana untuk membantu rakan yang kemurungan dan dia sudah berjumpa pakar psikiatri dan makan ubat penenang yang dipercayai dibuat daripada dadah dan dia memang bergantung pada ubat itu untuk hidup sehingga sembuh, ibarat ketagihan. Bukankah ubat itu makin merosakkan otaknya?Asalnya dia adalah seorang yang ceria, tapi kerana ada masalah dan murung dan dia akan makan ubat tu,dia menjadi semakin teruk murungya. Harap saudara Helmi boleh membantu saya memberi pandangan bagaimana untuk membantunya.Adakah penyakit yang dianggap seperti sakit mental ini hanya boleh diubati dengan ubat penenang sebagai jalan terakhir?

Jawapan saya:

Jika kita cuba perbaiki keadaan sekarang tanpa melihat apa yg menyebabkan terjadinya keadaan tersebut, ianya akan kembali dan tidak membantu insan2 lain untuk mengelakkannya.



Kemurungan yg kronik ada kaitan dgn keadaan semasa kecil yg mana melalui eksperimen sains, anak monyet yg hanya diberi minum oleh robot (bersarungkan ibu monyet) cenderung kepada kemurungan, tidak aktif dan sebagainya. Tetapi apabila anak monyet ini diberi perhatian oleh monyet2 lain (diletakkan didalam sangkar yg lain), ianya kembali aktif dan ceria. Ibu bapa yg sibuk dunia cenderung meninggalkan anak2 dgn orang gaji atau asuhan, ini sebenarnya boleh memberikan kesan jangka panjang terhadap anak2 tersebut dan jika keadaan ini berterusan, generasi akan datang akan lebih teruk lagi. Disaat anak2 memerlukan perhatian dan ibu tiada disisi, ini secara tidak langsung menyebabkan hormon2 stress sudah mengalir didlm aliran darah dari kecil lagi.


Hormon stress sebenarnya meracuni manusia lebih dr apa yg kita ketahui, selalunya dikaitkan dgn sakit jantung dan darah tinggi. Kimia stress seperti glucocorticoids yg dirembes ketika stress menyebabkan sel2 otak di hippocampus menjadi rosak. Hippocampus amat penting bg manusia kerana ianya membantu pembelajaran dan adaptasi kepada susana yg baru. Lihat pada mereka yg selalu stress/murung, mereka suka pada sesuatu yg rutin, yg biasa setiap hari, termasuk juga cara mereka berinteraksi dan beremosi dgn stimuli dari luar (persekitaran atau keadaan) yang mana otak mengeluarkan kimia yg sama dan menjadi kitaran yg berulang2. Jika anda kenali mereka yg murung ini, selalunya mengajak mereka mencuba sesuatu yg baru amatlah payah.


Otak manusia memiliki sifat neurogenesis yg mana sel2 otak baru sentiasa terbentuk setiap hari dgn aktifnya, termasuk juga di hippocampus. Hasil penyelidikan mengenai penggunaan ubat anti kemurungan seperti Prozac menunjukkan ianya membantu mengurangkan sindrom tersebut. Biasanya didalm masa sebulan baru kesannya jelas kelihatan, menariknya ia juga merupakan masa yg sama untuk proses neurogenesis berlaku dan membaiki hippocampus.


Biology lama menurut Newtonian mechanic menganggap manusia seperti mesin yg mana boleh di perbaiki (sembuh) dgn alat ganti samada kimia (ubat) atau organ. Quantum Fizik dan kajian mengenai minda pula mempunyai pendekatan yg berbeza. Iaitu selagi manusia tersebut tidak mengubah pemikirannya (dlm quantum mechanic dipanggil act of measuring or observing) selagi itu dia akan mendapat keadaan yg sama. Bagaimana untuk mengubah "act of observing" itu sendiri? Dgn memberi persepsi (anggapan/pemikiran) yg berbeza terhadap apa yg terjadi, dari persepsi ini timbul minda yg baru, disusuli dgn kimia emosi yg baru dan ini akan memutuskan kitaran ketagihan badan sendiri terhadap kimia mosi tersebut. Bagaimana untuk memberi persepsi yg baru? Dgn bersangka baik dgn Allah terhadap apa yg terjadi, mungkin kita pernah berbuat dosa dgn manusia lain dan ini masa kita mendapat balasannya, mungkin Allah mahu memberi kita sesuatu yg lebih baik lagi dari apa yg kita ingini.


Perubahan harus datang dari diri si empunya diri sendiri dan kita sebagai rakan memainkan peranan penting untuk menasihatinya. Jika cara2 sebelum ini tidak berkesan maknanya cara tersebut kurang sesuai atau mungkin tidak betul sama sekali. Disamping ubat, beliau harus juga mencuba cara2 yg baru.


Alhamdulillah kerana beliau masih solat, cuba tanya bagaimana kualiti solat beliau? Ceritakan kebaikan dan manafaatnya jika solat dgn lebih fokus dan khusyuk. Salah satu cara lagi adalah dgn mengurangkan menonton TV ataupun filem, kerana apa yg dipaparkan di TV terutamanya drama2 adalah cerita2 yg penuh emosi yg tanpa kita sedar merembes kimia2 negatif juga didalam badan kita. Saya sendiri sudah 2 tahun menjauhi TV dan dapat merasakan perbezaannya.


Minta ahli keluarga dan rakan2 memberi perhatian kepada beliau, kasih sayang, cinta dan perhatian merembeskan dadah semulajadi yg paling hebat tinggi kualitinya dan ini membantu sel2 badan untuk berfungsi dgn lebih efisyen lagi.


Saya syorkan juga menasihati beliau untuk menulis setiap hari terutamanya sebelum tidur perkara2 yg membuatkan dirinya gembira pada hari itu, apa yg dimilikinya dan membuatkan dirinya gembira, apa sahaja termasuklah badan yg sihat, anggota yg sempurna, kawan yg baik dan sebagainya. Senaraikan juga apa perkara2 yg dia inginkan didalam kehidupan. Ketika menulis, minda harus tumpukan fikiran seratus peratus terhadap apa yg ditulis, jadi ketika kita menulis apa yg membuat kita bersyukur, otak akan merembeskan kimia emosi kesyukuran dan ini menghentikan kitaran kimia stress. Menulis apa yg diingini juga adalah "act of measuring" dan ia juga memberitahu sel2 badan kita apa yg kita inginkan, sel2 badan kita juga adalah minda separuh sedar kita dan ianya membantu kita membuat keputusan mendapatkan apa yg kita ingini.


Galakkan pembelajaran benda2 baru, baik dari membaca buku mahupun mengikuti kelas2 masakan atau ceramah agama sebagai contohnya. Belajar ilmu2 yg baru menghidupkan kembali frontal lobe yg lemah, ia juga memberi data2 baru didalm otak dan frontal lobe boleh membuat pilihan yg lebih baik sebelum membuat sesuatu keputusan.


Adakah jalan penyelesaian hanay dgn ubat? Pada pandangan saya yg paling penting adalah kemahuan diri sendiri untuk sembuh. Semoga berjaya.

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO