Isnin, 6 April 2009

Komen wario66 - Kelulusan Saudara

Komen saudara wario66 ini pada pendapat saya elok dikongsi dgn rakan2 yg lain, disini saya sertakan jawapan saya, lagipun terlalu panjang untuk dibiarkan di ruangan komen.

wario66 berkata...

1. a'kum,Apa pendapat saudara dalam buku the secret yangmenyatakan "men are manifestation of god"?adakah sama dengan wajjahtu waj hiya lil lazi?
2009 April 5 02:42

wario66 berkata...
2. Apa pendapat saudara tentang anak-anak selain Melayu, yang lebih pandai dan stabil dari segi emosi, padahal tak pernah pun sujud?Saya tak pertikai kelebihan sujud, nampaknyaujikaji (teori) berkenaan frontal brainkena diperkemaskan lagi.Melayu yang selalu sujud pun selalu kena histeria(ketidakstabilan emosi).Tak penah dengar anak cinakena histeria?
2009 April 5 04:36

wario66 berkata...

3. Saya cadangkan semua umat islam baca buku Terjemahan alQuran dalam bahasa yang boleh difahami masing-masing.Ini sebenarnya 'kunci'mengapa selepas peristiwa 911, ramai mat saleh US divert kepada islam.Takkan kita tak nak 'refresh' (mungkin dah tau) pengetahuan kita kot? dan mengetahui kenapa diaorang divert(bukan convert).SEBELUM BACA APA-APA BUKU YANG "SEMUANYA" TEORI DARI BARAT ATAU JEPUN (DR EMOTO).SEMUA KAN?

Komen balas saya.

1. Melihat video The Secret atau membaca bukunya bukan bermaksud saya terima 100% apa yg dikatakan didlm program motivasi tersebut, semuanya saya rujuk kepada Islam dahulu sebelum menerimanya, apabila melihat intronya sahaja saya teringat Bismillah... Dengan Nama Allah ynag Maha Pemurah, jadi itu rahsianya, dari fikiran dan akal kita sendiri barulah kita boleh mencapai apa yg kita ingini, tetapi untuk memahami lebih mendalam lagi perlu dirujuk kepada Quantum Fizik yang mana ia menjelaskan secara saintifik.

Sama juga bila saintis barat mengemukakan teori Big Bang, jika umat Islam rujuk didlm AL Quran ianya terdapat di dlm Surah Al Anbiya ayat 30, jelas terbukti kebenaran Al Quran itu.

"men are manifestation of god", jika kita rujuk ajaran Islam, ada dua pendapat mengenainya yang mana ada pendapat yg menyatakan manusia itu sendiri adalah dari zat2 Allah itu sendiri. Ini yg dinamakan "wahdatul wujud" yg dikaitkan dgn Ibn Arabi yang mana tidak dipersetujui oleh Ahli Sunnah Waljamaah. Saya masih mengkaji bab ini kerana ianya berkait rapat dgn "Super String Theory" atau "Unified Field Theory" dalam ilmu fizik. Masih banyak yang perlu dipelajari mengenai bab ini.

Membaca buku The Secret atau buku apa sahaja pun semuanya berkait rapat dgn niat (nawaitu), malah hidup kita juga byk bergantung kepada niat (dan niat ini fungsi utama frontal lobe). Mata kita hanya boleh melihat apa yg kita ingin lihat (berdasar kepada niat tersebut). Jika niat untuk mendekatkan dgn Allah maka kita akan lihat kaitannya dan demikian sebaliknya.

"wajjahtu waj hiya lil lazi" yang saudara sebutkan itu apa yg saya ketahui dari doa iftitah yg bermaksud "Aku hadapkan wajahku kepada yang menjadikan langit dan bumi", maaf saya tidak faham kaitannya dgn komen saudara., kecuali saudara cuba kaitkan dgn "wahdatul wujud".

2. Sujud harus seiring dgn fokus, kalau tak umpama masuk gym cuma naik turunkan tgn tanpa menggunakan beban, jadi tiada kesan pada otot. Otak kita juga seperti otot yg perlu dilatih, terutamanya frontal lobe, dilatih dgn memfokus pada sesuatu. Bahagian lain lebih kepada untuk memori, dilatih dgn diulang2, sama seperi kita menghafal sifir.

Saudara tentu tahu frontal lobe hanya terbentuk sepenuhnya hanya selepas 20 tahun, sebab itu remaja amat perlu didikan dari ibu bapa, dizaman ini ibu bapa mengejar dunia mengharapkan orang gaji member makan dan membiarkan TV, video games dan internet menjadi panduan/didikan. Jadi nak disalahkan siapa jika bangsa kita sekarang makin rosak akhlaknya.

Histeria selalu berlaku di asrama2, saya tak pernah tahupun ada tak asrama untuk bangsa cina. Kita tidak tahu masaalah2 bangsa lain, kita hanya baca Harian Metro, Utusan dan Berita Harian, pernahkan saudara baca Nan Yang Siang Pao atau Tamil Nesan? Memang benar tanpa sujud mereka kelihatan normal tetapi adakah mereka boleh melihat dgn lebih jauh sesuatu tindakan mereka? Siapa yg selalu menjual video2 lucah? Siapa yg mengurus rumah2 pelacuran? Siapa yg membuka kedai judi? dan bermacam2 lagi tindakan yg hanya nampak keuntungan buat diri sendiri tanpa melihat kesan pada masyarakat bukan sahaja pada masa sekarang malah pada masa akan datang.

Orang melayu juga sudah mengikut jejak langkah mereka, sebab itu rasuah menjadi2 kerana apa? Kerana hanya nampak "now" dan tidak "later". Mahu nikmat segera dan bukan nikmat2 yang menyusul dikemudian hari berkat kepimpinan yang jujur. Agaknya makan mee segera, makanan segera byk sangat jadi wang pun mahu wang segera walaupun wang itu haram.

Saudara pasti sudah tahu mengenai transcendental meditation (www.tm.org) yg sudah beratus2 kajian saintifik dijalankan mengenainya, yg mana ianya membawa kesan baik untuk manusia dari segi pemikiran, emosi dan juga kesihatan. Teknik meditasi ini memfokus pada sesuatu bunyi, duduk selesa dalam 20 minit, 2 kali sehari. Tetapi untuk mempelajarinya harus masuk kelas 1-2 jam selama 4 hari berturut2 dan kosnya 1000USD. Tetapi mengapa teknik yg kononnya begitu berkesan ini tidak boleh melihat kesan yg lebih hebat kepada manusia jika ianya tidak diajar dgn harga yg lebih munasabah? Malah ia menjadi satu bisnes pulak (www.tmbusiness.org). Jadi walaupun teknik tersebut terbukti secara saintifiknya "merawat" manusia, tetapi mengapa hanya yg mampu sahaja? Bagaimana dgn yg tidak mampu? Ada yg tidak kena dgn teknik tersebut.

Solat bukan sekadar sujud, kesemua aspek solat itu penting untuk merawat otak manusia. Saya amat berharap agar saudara juga dapat membuat kajian untuk memperkemaskan teori saya ini dan tidak hanya memberi2 komen sahaja, saya dahului dgn ucapan terimakasih.

3. Saya amat bersetuju semua umat islam memahami Al Quran dan bukan setakat menghafalnya sahaja. Itu salah satu cara untuk membuat solat lebih bermakna, faham apa yg dikumat kamitkan. Menuntut ilmu itu bagus juga jika boleh di capai dari segenap sudut, sama juga ketika makan, adakah saudara menghabiskan nasi sahaja dahulu dan kemudiannya baru makan lauk? Makan nasi beserta lauk baru terasa nikmatnya, baru makan bertambah2, kalau tak, nak tambah pun dah tak lalu kerana syaratnya kena habiskan nasi dahulu.

Nabi berpesan tuntutlah ilmu sampai kenegeri cina, bermakna Nabi juga menggalakkan ilmu2 dari sumber yg lain selain dr islam, termasuklah barat dan jepun. Wallahualam.

2 Komen:

Jamal berkata...

Salam,

Saya selalu tertanye2, kenapa Hadith Nabi suruh kita tuntut ilmu dan disebutkan nama Negeri Cina. Kenapa tidak sampai ke negara2 arab, eropah, us.. Tu Nabi sebut 1400 tahun dulu... Bayangkan 1400 tahun dulu dah keluar negara Cina dari lidah Nabi.

Dulu masa sekolah kita dilatih utk menerima (sekarang pun), tanpa byk soal ape yg cikgu/ustaz ajar. Tidak ade sape pun terfikir kenapa Cina? Tidak ade murid pun nak soal balik ustaz tu, kenapa Cina ustaz... Dan tiada guru pun yg cuba nak explain rahsia di sebalik kenapa Nabi SAW sebut CINA.

Cina merupakan tamadun yg kuat. Tgk skarang ni mane2 pegi ade Cina. Mereka menguasai ekonomi setempat bila sampai ke negara tu. Lama2 negara tu pun dia kuasai. Tgk je Malaysia & Indonesia & Thailand...

Ada Rahsia tersembunyi...Wallahualam

Jamal

Tanpa Nama berkata...

Tetapi ada jg yg menytakn hadis itu tmsk dlm hdis dhaif. Wallahu'alam.

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO