Ahad, 26 April 2009

Minat Quantum Fizik

Dari Ahmad

assalamualaikum..
saya ahmad..
saya pelajar thn akhir jurusan sains fizik tulen UPM,
saya ingin bertnykn sesuatu..saya amat meminati fizik kuantum..selepas saya belajr falsafah sains dan juga membca buku kegemran saya iaitu..meneroka al-quran dari teropong sains...slp saya membca buku tersebut..sy merasakan yg fizik itu indah dgn ciptaan Allah..
saya akan menyambung pengajian saya dlm master fizik insyaALLH pd hujung thn ini..
dlm bidang kuantumm..
bolehkah saudara mencdngkan kpd sy bagaimana sy ingin mengekalkan minat terhdp bidang ini dan bahan bacaan tentang falsafah kuantum?saya memeg amat meminati fizik..

Jawapan saya:

Quantum fiizik amat menarik kerana ianya ilmu mengenai sesuatu yg tidak boleh dilihat tetapi ianya merupakan asas kehidupan iaitu atom. Semakin saya mendalaminya semakin nampak perkaitannya dgn Islam.

Manusia biasanya perlukan ganjaran untuk memberinya kekuatan untuk mendapatkan sesuatu, contohnya mengapa kena belajar rajin2, kerana nanti dapat gred yg tinggi dan mudah dapat kerja dgn gaji yg tinggi. Pangkat dan duit ini boleh dilihat sebab itu manusia punyai semangat yg kuat, tetapi kebanyakan kita tidak boleh nampak syurga jadi sebab itu ramai yg hidup didunia ini tidak lagi "lillahitaala" iaitu kerana Allah taala.

Anda boleh kekalkan minat anda dgn niat menjadi pakar Quantum yg hebat dan disanjung dgn pangkat gaji yg besar. Anda juga boleh mengekalkan minat dgn mengharapkan keredhaan Allah dan memperolehi balasan baik di didunia dan diakhirat.
Pilihan ditangan anda, tepuk dada tanya frontal lobe.

Saya belum bertemu lagi buku falsafah Quantum yg berkait dgn islam, dan semua pakar2 quantum yg saya tahu tiada yg beragama islam jadi didlm buku2 falsafah tersebut tiada yg membuat perkaitan dgn islam. Alhamdulillah dgn asas mengenai Islam yg saya ada ini saya mampu mengaitkannya tetapi ini juga agak berlainan dari apa yg kita fahami tentang kehidupan. Sekarang ini saya sedang membaca buku Quantum for Perplexed oleh Prof Jim Alkhalili, sila browse amazon.com untuk mengetahui dgn lebih lanjut tentang buku tersebut dan untuk melihat buku2 lain yg berkaitan dengan quantum fizik.

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO