Selasa, 7 April 2009

Malas Membaca.

Saudara Hishamuddin bertanya:

Assalamualaikum..Penulisan saudara adalah antara penulisan yg terbaik yg pernah saya baca. Walaupun saya malas membaca, tetapi disebabkan isu yang saudara bangkitkan itu sesuatu yang 'amat berharga'dikala zaman bangsa melayu semakin hancur di akhir-akhir ini. Soalan saya..Apa langkah pertama yang harus dilakukan bagi menguatkan (Front Lobe).

Jawapan saya:

Frontal lobe amat sukakan ilmu2 yg baru, sebab itu Islam mementingkan ilmu. Lazimnya manusia selepas tamat belajar dan bekerja terus berhenti belajar benda2 baru dan hanya tenggelam dgn hiburan terutamnya TV. Hiburan terutamanya TV dan video games melemahkan frontal lobe. Jadi rajin2 lah membaca, bukan pasal artis ni kahwin, artis ni beranak dan sebagainya tetapi ilmu2 yg membuka minda baik dari segi kewangan, kesihatan, agama dan apa2 sahaja yg akan mengaktifkan kembali frontal lobe.

Islam sudah ada cara senaman frontal lobe iaitu fokus didlm solat, jadi perbaiki solat kita agar lebih fokus dan khusyuk. Ikhlas dan sentiasa bersyukur kepada Allah, insyaallah kita akan sentiasa di jalan yang lurus.

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO