Khamis, 23 April 2009

Lepasan SPM - mengatasi malas.

Nur bertanya:

salam perkenalan.saya budak lepasan spm dan sedang berusaha mencari haluan dan pedoman hidup yang terbaik untuk kebahagiaan di akhirat yang sememangnya kekal abadi>he3.panjang lebar ke??mohon tunjuk ajar.saya seperti orang yang tiada matlamat hidup.tiada cita cita yang tetap dan suka berangan seperti mat jenin pulak.tetapi saya bercita cita tinggi dan sentiasa inginkan yang terbaik.masalahnya,saya tak berusaha untuk mencapainya kerana disebabkan perasaan malas yang sangat menebal di dalam pembuluh darah saya.erhmm.. bagaimana untuk mengatasi rasa malas, tidak berkeyakinan dan menjadi sentiasa bersemangat??terima kasih.

Jawapan saya:

Cita2, angan2 dan imaginasi itu adalah salah satu ciri2 manusia ciptaan Allah untuk kegunaan manusia itu sendiri membawa dirinya menuju ke suatu arah atau tujuan hidup, tetapi cita2 atau angan2 sahaja tidak cukup tanpa kemahuan untuk mendapatkannya.

Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan. Kemahuan untuk mendapatkannya itu bergantung juga kepada frontal lobe, jika ianya lemah, amat susah untuk manusia membuat perubahan kearah yg dicitakan, selesa dgn apa yg ada tetapi jiwa meronta mahukan yg lain. Dalam erti kata lain menjadi malas.

Jika frontal kuat pula, tetapi tiada data2 tersimpan didlm bahagian otak yg lain (neocortex) ini  membuatkan frontal lobe tidak boleh memproses jalan penyelesaian yg sebaiknya untuk mendapatkan cita2 anda tersebut. Sebab itu ayat pertama yg diturunkan Allah Iqra.. baca.

Dirumah kebanyakan manusia sekarang ini ada alat kegunaan harian yg melemahkan frontal lobe, apa dia? TV, baik menonton rancangan2 hiburan mahupun videogames, ini semua melemahkan frontal lobe dan menyebabkan masaalah ADD, tidak boleh berfikir jauh dan tidak boleh fokus.

Jika anda tidak boleh menumpukan perhatian disebabkan oleh ADD tadi, maka amat susah untuk anda belajar benda2 baru seperti membaca buku, tiada data2 baru tersimpan, frontal lobe tiada byk pilihan untuk membuat keputusan jadi manusia akan "stuck" dgn situasi yg tidak menyenangkan, tidak boleh berubah, hidup semakin stress, timbul penyakit2 kesan dari stress tadi dan mati sebelum waktunya.

Untuk berubah, anda sendiri kena tekad untuk berubah, umpama taubah nasuha. Tetapkan pendirian dan berusaha kearah itu. Umpama belayar dgn kapal, anda harus kuat memegang kemudi jika ingin sampai kearah tujuan anda walau sekuat mana pun angin yg bertiup atau arus dan badai yang melanda  dan yg membantu anda memegang kemudi tersebut adalah frontal lobe.

Jika anda aktif dalam aksi2 melemahkan frontal lobe, maka hentikannya, selalulah solat dan khusyuk dan membaca ilmu2 baru untuk mengisi data2 agar frontal lobe boleh membuat pilihan yg lebih global menentukan apa yg anda inginkan didlm kehidupan. 

Hidup ini juga bergantung kepada niat, jika hidup adalah untuk mendapat keredhaan Allah, jalan kita amat mudah, tetapi jika inginkan keredhaan manusia atau kebendaan, jalannya amatlah berliku2 sekali dan penuh ranjau.

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO