Selasa, 21 April 2009

Warna dan Frontal Lobe

Amirah H bertanya:


Saya ingin bertanya, adakah warna mempengaruhi frontal lobe? Contoh jika beli dan memandu kereta warna merah, akan jadi ceria atau warna hijau akan jadi tenang?


Jawapan saya:


Semua buku2 yg saya baca dan kaji tiada pun memberi perkaitan antara warna dan frontal lobe.  Frontal lobe hanya membantu kita membuat pilihan untuk ceria atau tidak, tenang atau tidak dgn mengaitkan dgn data2 yg disimpan didlm bahagian otak yg lain. Jadi jika kita byk menyimpan data2 yg mengatakan warna itu dan ini memberi ketenangan berbanding dgn perasaan bersyukur dan berterimakasih kepada Allah dengan apa yg dikurniakan tanpa mengambil kira warna, rupa atau bentuk, maka sudah tentulah itu yg kita pilih.


Kita sudah "terbiasa" atau mungkin saya boleh katakan "dipukau" dgn kepercayaan kegembiraan dari luar, dari apa yg dilihat (rupa atau keadaan) atau dari apa yg diperolehi (materialistik). Keceriaan dan ketenangan dari dalam diri sendiri, dari hati dan jiwa, dan jika selalu di bajai ia akan membesar dan menaungi mereka2 yg sentiasa bersama2 kita. Insyaallah

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO