Ahad, 11 Oktober 2009

Cara Ber"couple" Dalam Islam

Saudari Sumayyah bertanya:

assalamualaikum wbt..
saya seorang pelajar yang masih menuntut disebuah universiti...saya nk bertanya kepada saudara mengenai persoalan jodoh...selama ini saya mmg pernah bercouple dan sekarang alhamdulillah saya sudah berpisah kerana saya tahu couple itu haram..saya pn dah x chatting atau berkwan dgn lelaki jika bukan urusan pelajaran..seperti biasa naluri setiap insan ingin mencintai dan dicintai bila saya lihat ramai rakan2 sekeliling saya bercouple saya tertanya2 bagaimanakah car bercouple dalam islam... buat pengetahuan saudara saya adah mengikuti blog saudara selama 6 bulan....banyak perkara2 positif yang telah saya dapat pelajari...dan saya juga meminati subjek quantum mechanic kerana falsafah disbaliknya...terima kasih tuan....saya xsabar menanti artikel saudara...

Waalaikumsalam,


"Bagaimanakan cara bercouple dalam islam?".. Saya tidak pernah temui mana2 rujukan atau artikel mengenai cara bercouple dalam islam, malah saudari sudah memberikan jawapannya "saya tahu bercouple itu haram".

Apa yang umat Islam cuba lakukan sekarang adalah cuba meng"islam"kan bercouple itu sendiri akibat mahu meniru cara hidup barat, samalah juga dengan perbankan islam yang memutar belitkan ayat2 Quran dan menghalalkan riba, akibatnya muslim kaya semakin kaya dan muslim miskin semakin miskin.


Abu Said Al-Khudri meriwayatkan Nabi SAW berkata: Kamu akan ikuti jejak langkah mereka sebelum kamu inci demi inci dan langkah demi langkah sehingga jika mereka masuk ke lubang cicak sekali pun kamu akan tetap mengikuti mereka. Kami bertanya; Ya Rasulullah, adakah maksud kamu Yahudi dan Kristian perkataan "mereka sebelum kamu"? Baginda bersabda lagi: Siapa lagi (jika bukan mereka) Sahim Muslim

Jadi fikir2kanlah, adakah kita cuba "islamik"kan bercouple itu kerana itu dihalalkan Islam atau kita telah di basuh minda agar mengikut jejak mereka (Yahudi dan Kristian)?

Kehidupan manusia boleh dikatakan hampir 99% di lakukan oleh minda separuh sedar, manusia sebenarnya tidak sedar bagaimana pemikiran mereka di"program"kan oleh persekitaran, contohnya saudari sendiri menyatakan "naluri setiap insan ingin mencintai dan dicintai bila melihat...".

Secara genetik/semulajadi manusia perlu berkembang biak (melalui hubungan seks), cinta adalah apa yg dikatakan sebagai pemangkin untuk proses tersebut dan juga untuk memastikan pasangan tersebut kekal bersama membesarkan anak yg dilahirkan. Jika dahulu apabila manusia itu ingin mempunyai anak, mereka akan berkahwin dan kemudian baru bercinta, naluri untuk cinta dan menyintai dahulu sebelum berkahwin itu hanyalah datang dari persekitaran samada dari manusia disekeliling ataupun dari filem2, novel2 dan juga cerita TV.

Samada anda bercinta atau melihat orang bercinta, otak tetap merembeskan kimia emosi yg sama, dan kimia2 ini yg akan menghujani sel2 badan anda. Sel2 badan anda ini yg akan menjadi minda separuh sedar dan akan "menguatkan" naluri untuk anda juga perlu melakukan aktiviti2 yg sama iaitu bercinta. Disebabkan oleh itulah jika anda semakin melayan melihat rakan2 bercinta, semakin melayan filem2 cinta, semakin melayan drama2 swasta TV, semakin hebat naluri untuk melakukan perkara yg sama kerana minda separuh sedar anda semakin kuat kearah itu.

Sel2 neuron otak sama juga seperti sel2 otot, semakin kerap anda mengaktifkan jaringan neuron tersebut (melalui pemerhatian sekeliling ataupun dr TV), jaringan yg sama akan aktif. Kajian sains membuktikan bahawa, samada anda melakukannya atau dengan hanya melihat, jaringan neuron otak yg sama akan menjadi aktif. Semakin kuat jaringan tersebut (dengan melihat berulang2) semakin mudah ianya terngiang2 didalam fikiran anda. Jika anda tidak mengaktifkannya (dengan tidak menghiraukan persekitaran dan juga memilih untuk tidak menonton TV cerita "sampah" itu) maka jaringan2 neuron tersebut makin lemah dan lama2 sudah menjadi sesuatu yg tidak lagi memberi kesan.

Saya akui seorang yg mengaku Islam itu perlu ada keimanan yg kuat untuk menahan diri dari turut sama terjerumus, sesuatu yg sukar tetapi tidak mustahil. Disinilah datangnya fadhilat solat yg berkualiti, solat yg dilakukan dengan ikhlas dan khusyuk kerana didalam solat inilah sel2 badan kita akan menerima kimia emosi "Ihdinassirotol mustakim", "tunjukkanlah kami kejalan yg lurus", apabila kerap anda menghujani sel2 anda dengan ayat2 Allah maka ini akan sebati didalam minda separuh sedar anda dan apabila anda menjalani kehidupan seharian, perasaan untuk bercouple (perbuatan haram itu) akan secara automatik bukan lagi menjadi "naluri" anda. Bukankah solat itu mencegah dari kemungkaran? Teramat benar.. tetapi hanya solat yg berkualiti dan bukan yg hanya dilakukan oleh jasad sedangkan minda entah terbang kemana. Wassalam

1 Komen:

Si Pengemis Iman berkata...

couple dlm islam adlh MENIKAH^_^

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO