Jumaat, 20 November 2009

Baca Al Quran Tanpa Pemahaman

Shida bertanya;

apakah hukumnya kita membaca alquran tapi tidak betul tajwidnya dan tidak memahami maksudnya?

Jawapan saya;


Adakah keldai yang membawa buku itu mendapat manafaat dari ilmu buku tersebut selain dari membantu tuan punya buku? Jika anda membaca terjemahan Al Quran didalam bahasa asing adakah ianya memberi manafaat kepada anda?

Memang benar bahasa Arab adalah bahasa akhirat dan Allah maha mengetahui yang kita melakukan sesuatu yg baik untuk menguatkan pegangan Islam kita akan tetapi jika kita tidak memahami apa yg kita baca, bagaimana kita akan mendapat petunjuknya apatah lagi membaca dengan tajwid yang salah hingga memberi maksud yang lain.

Jika anda sedang memandu dan mencari arah untuk kesesuatu tempat dengan dibantu oleh alat GPS, jika arahan GPS tersebut didalam bahasa Arab, bolehkah anda sampai ketempat yg dituju?

Inilah masalah utama umat islam sebenarnya kerana kita tidak pernah diasuh (terutama melalui pendidikan disekolah) untuk memahami Al Quran, dengan kesibukan bekerja mengejar dunia selepas tamat belajar, tiada lagi masa untuk memahami Al Quran lantas tiada panduan hidup. Panduan hidup hanyalah dari media massa terutama TV, filem dan sekali sekala forum ehwal perdana (itupun jika tak tukar saluran) maka bertambah2lah sesat didalam kehidupan. Lihatlah bukti disekeliling kit hari ini, apakah yang menjadi trend semasa jika bukan fesyen, potongan rambut, berpasangan tanpa ikatan, materialistik, terhenjut2 berjoget macam monyet dan macam2 lagi yang semuanya datang dari media massa.

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan... Surah An Nisaa 4:43


Bagi orang arab, mereka tidak akan faham apa yg diucapkan ketika solat jika mabuk, bagi bangsa lain, tidak mabuk pun tak faham jadi bukankah ini bercanggah dengan perintah Allah?
Allah melarang kita mengerjakan sembahyang hingga kita memahami apa yang kita baca, jadi jika solat tanpa faham apa yg dikumat kamitkan, bolehkah solat itu menjadi pencegah kemungkaran?

Sila Kemukakan Komen Anda

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO