Selasa, 24 Ogos 2010

Sering Cemburu Rakan

Sadgurlz bertanya;
assalamualaikum,sy seorg pljr,sy mempnyai mslah untk bljr,sy sring cmburu dgn kwn sy yg mempnyai klbhan diri,sbnrnya sy tak nak ini semua jadi,tib2 prasaan itu hdr dlm hati sy,jad sy hndk bertny,bgaimana sy hndk menengkan hati say...kdg2 sy rsa sy krg bgus
Waalaikumsalam.


Cemburu wujud apabila seseorang manusia itu terasa terancam dengan kehadiran unsur/insan lain didalam kehidupan mereka, didalam kes saudari mungkin saudari merasakan kekurangan yang ada pada diri saudari akan menyebabkan saudari sukar untuk menjalani kehidupan dimasa depan, contohnya jika kurang pandai maka mungkin akan tidak mendapat keputusan yang baik didalam pengajian yang mana akan menyebabkan kesukaran untuk mendapat pekerjaan. Jika kurang cantik pula maka ketakutan akan sukarnya mendapat bakal suami pula akan menjadi mainan minda yang mengganggu kehidupan seharian.

Allah memberikan manusia frontal lobe (bahagian depan otak) untuk membolehkan manusia melihat masa depan, merancang tindakan masa kini untuk kebaikan masa depan, namun begitu jika kita menggunakannya untuk melihat kesan buruk pada masa depan, ini menyebabkan kita menjadi tertekan. Tetapi mengapa manusia tertekan dan lantas menyebabkan sifat lain seperti risau dan cemburu timbul? Jawapannya adalah kerana manusia tidak lagi percaya yang Allah itu maha pemurah, maha adil dan tidak sekali-kali akan menganiaya hambaNya.

Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menganiaya (seseorang) sekalipun seberat zarah (debu) dan kalaulah (amal yang seberat zarrah) itu amal kebajikan, nescaya akan menggandakannya dan akan memberi, dari sisiNya, pahala yang amat besar. (Surah An-Nisa 4:40)

Tidak perlu cemburu kepada rakan yang lain atas pencapaian mereka kerana Allah SW menciptakan manusia untuk bekerjasama dan tolong menolong sesama mereka dan bukan untuk bersaing. Budaya bersaing ini wujud dari sistem pendidikan barat yang berasaskan Teori Evolusi Darwin yang menyatakan hidup ini persaingan, sedangkan jika dilihat dari sudut komuniti sel-sel didalam tubuh badan kita, mereka semua hidup dengan harmoni bekerjsama untuk membolehkan kita hidup. Begitu juga dengan manusia, jika kita bersaing (tertipu dengan pemikiran barat) maka sebab itulah dunia kini semakin teruk secara keseluruhannya baik dari segi ekonomi, sosial mahupun alam sekitar.

Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat dia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Luh Mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan). (Surah Hud 11:6)

Setiap manusia itu telah tersedia rezekinya oleh Allah SW akan tetapi manusia itu sendiri perlu berusaha untuk mendapatkannya, tiada rezeki yang datang bergolek, perlu dengan usaha dan usaha memerlukan tenaga. Akan tetapi usaha dan tenaga yang diberikan itu perlulah dengan kesungguhan dan keikhlasan. Umpamanya jika belajar perlulah dengan ikhlas dan penumpuan yang sepenuhnya. Akan tetapi jika kita tidak juga mendapat keputusan yang baik, maka ketahulah kita hanya merancang (untuk mendapat keputusan yang baik) akan tetapi Allah jualah perancang yang paling hebat. Allah SW tahu apa yang terbaik untuk kita. Rezeki datang dari Allah dan bukan dari sijil, dan jika kita tempekkan kenyataan ini diminda maka tiada apa yang perlu dirisau atau dicemburukan. (Rujuk artikel Vaksin Kemurungan)

Untuk mengubah apa yang diluar (kehidupan) kita harus ubah dulu apa yang didalam (pemikiran), fizik kuantum membuktikan bahawa minda manusia mempengaruhi kehidupan mereka, ianya bergantung kepada apa yang difokuskan oleh manusia itu dalam hidup sehari-harinya. Akan tetapi mengapa pemikiran negatif sering terngiang-ngiang dikepala? Jawapannya adalah kerana kita telah terlalu lama membiarkan emosi berfikir untuk kita, berfikir ikut rasa, sel-sel tubuh yang sudah bertahun-tahun dihujani kimia emosi negatif sudah ketagih akan kimia yang sama dan ianya menjadi pusingan rutin agar otak merembeskan kimia yang sama untuk memenuhi ketagihan sel-sel didalam tubuh badan kita. (Rujuk artikel Berfikir Ikut Rasa)

Untuk menghentikan "loop" atau pusingan ini, manusia itu sendiri mestilah menjadi tuan kepada pemikiran mereka, dan ini memerlukan latihan, apakah latihannya? Jawapannya solat yang khusyuk, apabila kita boleh latih minda untuk fokuskan pada bacaan dengan memahami maknanya serta sedar akan gerakan-gerkan yang dibuat didalam solat, maka tidak secara langsung kita berlatih menjadi tuan kepada minda kita. Acapkali kebanyakan manusia melayang fikirannya ketika solat, kerana apa? kerana mereka melayani bisikan-bisikan sel-sel mereka yang ketagihnya kimia emosi tertentu dari otak, apa yang kebanyakan kita menggelarkan ianya nafsu. Nafsu bukan setakat syahwat, nafsu untuk marah, untuk risau, untuk murung, semua itu mempunyai mekanisme fisiologi yang sama didalam tubuh badan manusia.

Apabila kita menjadi tuan kepada pemikiran sendiri, maka kita akan lebih mempunyai kuasa untuk fokuskan kepada kebaikan dan juga nikmat-nikmat yang Allah SW telah berikan kepada kita dan bukan kekurangan, maka ini yang akan membuatkan kita tenang, inilah apa yang dikatakan bersyukur. Imbasan otak mereka yang bersyukur juga menunjukkan perubahan yang ketara antara mereka yang sering bersyukur dan tidak. Sebab itu kita perlu solat fardhu 5 kali sehari dan lebih baik disertakan dengan solat sunah. (Rujuk artikel Mengapa Perlu Solat).

Berusahalah untuk membaiki diri sendiri, semuanya bermula dengan sikap diri kita sendiri terhadap kehidupan, cara saudari menaip soalan juga sedikit sebanyak menceritakan serba sedikit mengenai diri saudari. Cemburu itu perlu didalam kehidupan akan tetapi bukan untuk membuatkan kita bersikap negatif terhadap insan lain sebaliknya bersikap positif untuk menjadi rujukan setakat mana kekuatan usaha kita sendiri. Berusahalah dengan ikhlas dengan komitmen yang tinggi dan biarkanlah keputusannya kepada Allah SW untuk memberikan apa yang kita mahu atau sebaliknya, ini yang dinamakan taqwa, maka apa janji Allah SW buat mereka yang bertaqwa? Fahamilah ayat seribu dinar yang banyak digantung kedai-kedai makan atau pun dirumah-rumah, insyaallah hati akan semakin tenang apabila memahaminya.

3 Komen:

Ratu Syahadah berkata...

salam. entry ni sungguh bermakna. kalaulah mereka2 yg busuk hti ni bce, alangkah bgusnya supaya buat mereka sedar.. congrats dpt hasilkn entry yg bek mcm ni. 5stars for u..

FARIS OSMAN berkata...

mohon share tn helmi... untuk ingatkan member

Pengejar Pencipta berkata...

Tepat sekali, begitulah rasanya bila cemburu (hasad dengki) menguasai jiwa. Satu perasaan yg amat menyakitkan & ubatnya hanyalah solat yg khusyuk namun drp survey seorg pakar, 35% peratus sahaja remaja yg solat..betulkan solat, InsyaAllah yg lain akan ikut betul & lurus..

Catat Ulasan

Soal Jawab SyurgaDiDunia © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO